Ridlektion 8/12

Red ju då som sagt Gulli istället för Chassen, lite komiskt att jag än så länge på bloggen bara har utverderat ridpass där jag inte ridit min egen häst.
I alla fall. Vi började med att ligga på volten och jobba med lite övergångar mellan trav och skritt, och att få igång bakbenen på hästarna ordentligt, och så galopperade vi fram dem. Sen red vi rakt mellan volternas vändpunkter och tränade på typ bakdelsvändningar i skritt, och så lite mer övergångar. Till sist jobbade vi hästarna ordentligt i galoppen, växlade mellan att öka och minska storleken på volten och så lite övergångar mellan galopp och trav.

I början av passet kändes Gulli lite springig, fast inte stressad. Men efter ett tag började hon söka sig neråt. Och när vi tog ner dem i skritt och jobbade med bakdelsvändningarna lossnade hon verkligen och kändes jättefin, vilket höll i sig resten av lektionen. Galoppbiten i slutet är jag riktigt nöjd med, även om det såklart kan förbättras. En annan sak jag är nöjd med är hur bra vi fick till bakdelsvändningarna.
I slutet av lektionen var hon ganska svettigt, så det var nog skönt för henne att gå en nybörjarlektion efteråt med skritt och trav så fick hon varva ner ordentligt.
Och vid kvällsjouren ikväll när jag hittade morötterna som var tänkta till Chassen, men som jag hade glömt uppe i omklädningsrummet orkade jag inte gå ner med dem till röda stallet, så då var det ju självklart Gulli som fick äta upp dem!

Det Malin sa att jag ska tänka på när jag rider Gulli är att komma ihåg att plocka ihop henne ganska direkt och inte sitta och endast driva lika länge som jag måste göra med Chassen. Och att jag ska tänka på att verkligen släppa ner rumpan i sadeln, i framförallt galoppen, eftersom hon jobbar mycket bättre då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Tillbaka till startsidan

Jag som skriver på bloggen heter Sara och är 17 år gammal. På bloggen skriver jag om min vardag tillsammans med D-ponnyn Chasmir. Träning, tävling, utrustning och mycket annat smått och gott är bland annat vad man kan läsa om här. Vill du veta mer om oss? Klicka här. Din text...........................................
bloglovin