Dressyr med Gulli

Red ju som sagt ett dressyrpass med Gulli efter lektionerna idag. Och hon skötte sig riktigt fint! Hon har ju annars haft en tendens att i början av varje ridpass, och speciellt när man börjar med galoppen, bralla iväg några steg (mer om man inte hindrar henne). Men idag försökte hon inte ens en enda gång! Även om vi till och med tränade på galoppfattningar, typ enkla byten och galoppökningar bl a.
Jag började i vart fall med att skritta igång henne såklart, och sen började vi med en övning som jag hittade på efter vad som jag tyckte behövdes för henne.
Trav längs fyrkanten och uppifrån A (egentligen F och K) en snett igenom i ökad trad. Alltid när vi passerade A, B, C och E bröt jag av till skritt och la en 10-metersvolt. På så sätt jobbade vi i båda varven lika mycket, med övergångar, tempoväxlingar och böjning & rakställning.

Efter det jobbade vi på med galoppbiten. Fattningar, tempoväxlingar längs spåret, avbrott och lite volter. Hon kändes rätt fin, även om hon inte riktigt vill söka sig neråt i samma utsträckning som i traven och skritten. Efter ett tag när hon fått springa av sig ordentligt testade jag en variant av enkla byten, fast med trav emellan. Så vi låg på en åttvolt och red övergångar galopp-trav-galopp mellan varven.
Sen jobbade vi på lite mer med olika övergångar, låg på volten och matade trav-skritt-trav övergångar, det blev säkert tio avbrott per varv eller så. När jag kände att hon verkligen var framme för hjälperna och lyssnade på mig testade vi även på litte galoppfattningar från skritt och de gick över förväntan bra!
Det fick räcka så tyckte jag, både för att hon hade börjat bli ganska svettig och så började klockan närma sig niosnåret så jag blev lite stressad. Det sista jag ska ösa beröm över henne för är hur fint hon sökte sig framåt-neråt när jag travade av henne! Lilla gumman sträckte verkligen ut hela halsen och ryggen, man kände verkligen hur skönt hon tyckte det var!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Tillbaka till startsidan

Jag som skriver på bloggen heter Sara och är 17 år gammal. På bloggen skriver jag om min vardag tillsammans med D-ponnyn Chasmir. Träning, tävling, utrustning och mycket annat smått och gott är bland annat vad man kan läsa om här. Vill du veta mer om oss? Klicka här. Din text...........................................
bloglovin